WAT geloof ik nu eigenlijk?
Wat
GELOOF ik nu eigenlijk?
Wat geloof
IK nu eigenlijk?
Wat geloof ik
NU eigenlijk?
Wat geloof ik nu
EIGENLIJK?

De expositie in het bijzondere Bartholomeuskerkje vroeg voor mij om een passend thema. Een thema behorend bij het karakter van deze spirituele plek.
Op de afgelopen anderhalf jaar kun je bijna niet zonder enig ongeloof terugkijken. Hoe anders de wereld ineens werd. Het was een tijd waarin meningen te pas en onpas werden geventileerd, je iedere keer weer kennis maakte met nieuwe feiten, en sentimenten in de samenleving. Dat vond een weerspiegeling in mijn werk.
Zo kwam ik op het thema geloof en ongeloof. In één woord samengevat on]geloof. Diverse mensen belden of appten me toen ze de titel lazen: ‘O jee, een schrijffout…. of…zou het zo horen. De titel doet kennelijk precies wat hij hoort te doen: je geloof in hoe het is, of zou moeten zijn, laten wankelen.
In deze expositie nodig ik de bezoekers uit zich te verwonderen. Ik hoop hen te prikkelen tot beantwoording van de vraag 'Wat geloof ik nu eigenlijk?’ 
Op deze tentoonstelling wordt een selectie getoond van mijn werk van (voornamelijk) de afgelopen twee jaar, waarin iedereen zich noodgedwongen terugtrok en alles door de lockdown goeddeels ongezien bleef.

Hieronder een rondleiding langs de getoonde werken:
1 |
Hof van waarden 
12 Kruisen met gesneuvelde woorden  | prijs op aanvraag

De uitspraak 'De waarheid sneuvelt als eerste, in tijden van oorlog', was het startpunt voor een zoektocht naar woorden die een bepaalde waarde vertegenwoordigen. Waarden die niet altijd even vanzelfsprekend gekoesterd lijken te worden. Af en toe is het alsof iedereen de mond vol heeft met de woorden, maar de buik vol heeft van de waarden. Een werk dat is geboren uit bezorgdheid.

2 |
Fotomontages | met epoxy in baklijst | 30 x 20 cm. | opl. 5 | € 325,-
    • Skyline
    • Man with crows
    • Confessions ‘the pleasure of sin’
Na zes gecancelde expo’s vanwege Corona was in de eerste maanden van 2021 mijn lust verdwenen in het ontwikkelen van nieuw werk. Het gaf me de tijd m’n fotoarchieven opnieuw te bekijken. Al de gemaakte reizen te herbeleven. Maar juist de gewoonste foto's, eigenlijk als herinnering oninteressant, bleken in combinatie met een tweede beeld ineens een andere lading te krijgen. Zo ontdekte ik de fotomontages, waarin twee foto's over elkaar gedrukt samenvloeien in een beeld met nieuwe betekenis.
De fotomontages gaven me mijn zin terug in het maken van nieuw autonoom werk.

3 |   Foto afgedrukt op Kodak Pro Endura achter acrylglas 25 mm.
    • Horizon | 15 x 10 x 2,5 cm. | opl. 3 | € 125,-
  
 • Road to Paradise | 10 x 10 x 2,5 cm. | opl. 3 | € 115,-



4 |
You Cannot Swim Forever | Afgedrukt op hoogwaardig fotopapier, verlijmd op dibond achter acrylglas 6mm. | 45 x 30 cm. | opl. 10.

NIEUWS! dit werk is gekozen voor Klimaatexpo '22. Te zien in De Fundatie, Zwolle, sept-dec 2022.
 
Dit werk stamt uit 2017, toen Nijmegen werd uitgeroepen tot 'Green Capital' van Nederland. In opdracht van de gemeente mocht ik een 'artbin' maken voor aan de 'Walk of Waste', langs de Nijmeegse Waalkade.  Lees en bekijk hier alles van dit bijzondere traject, waarbij het beeld is geïnspireerd op een oude punksong (Us Fish Must Swim Together).


5 |     
Wired | Foto digitaal bewerkt, beschilderd met verf, oliepastelkrijt, touw, epoxy en garen, op canvas | 120 x 80 cm. | Verkocht


6 |    
Source
| Foto digitaal bewerkt, beschilderd met verf, oliepastelkrijt, epoxy en garen, op canvas | 120 x 90 cm. | € 1450,-

7 |    
Bloesem  
Mixed media; fotografie op ruw Büttenpapier, epoxy, papier, bloesemblaadjes | 40 x 30 cm. | in witte baklijst | NTK


In 2015 bezocht ik Japan om daar het feest van de Sakura mee te maken. De bloeiende kersenbloesem in Japan is een metafoor voor de vergankelijkheid van het leven: “The blooming period of cherry blossoms are short, leading to an instantaneous flourish and sudden death. In the Japanese culture, the flower serves as a reminder of mortality and humanity knowing that the life of a human being can end anytime just like the flower. The cherry blossom exemplifies this human condition, making people realize that life is short and that they should live it well”.


Lees hier het hele verhaal van mijn bloesemblaadjes studie en de bijzondere totstandkoming van dit werk.

8 | 
Birds and Elephants | Fotomontage | Büttenpapier van Hahnemühle | 40 x 30 cm. | in witte baklijst | opl. 5 | € 385,-

10 |
Mankind
Gipsverband, deken en touw | prijs op aanvraag

11 |
Meneer Zwijg
Drieluik, 3 x 30 x 20 cm. Hahnemühle fine art print (100% katoen, 308 g/m2), gescheurd in zwarte baklijst | opl. 10 | € 680,-
Bladerend in een oud familiealbum zag ik een man die ik niet kende. Navraag leerde dat hij kostganger was bij de ongehuwde zus van mijn oma. Zij kookte voor hem en volgens boze tongen waste ze hem zelfs. Je zou er bijna wat van denken, als je niet beter wist: hij leed aan ernstige reuma, zij was mensen- en in het bijzonder mannenschuw. Alles aan deze man op de foto leek symbolisch. Elk attribuut een stille getuige van zijn bestaan. Naar verluid werd hij 60 jaar oud. Omdat hij geen nabestaanden had, kreeg hij een gemeentelijke begrafenis. Zijn naam was Zwijg.

12 |    
Quarantaine-sierraad ‘Myosotis collier’
Epoxy met Vergeet-me-nietjes | n.a.v. de eerste lockdown. Gemaakt en gekozen voor expositie in CODA, Apeldoorn | prijs op aanvraag

Een ander quarantaine-sierraad dat ik maakte, kun je hier bekijken.

13 |
Zaadjes
Hahnemühle fine art print, verlijmd op dibond | 45 x 30 cm. | opl 5


14 |
YOU
Black box | hout, 60 x 60 x 60 cm. | prijs op aanvraag


Een kritische noot die ik te kraken had. Een gevoel dat wellicht nog versterkt werd door de diverse quarantaines in het Corona-tijdperk? Mijn 'Inside the box, is where the magic happens', is een reactie op de veelgehoorde slogan in de managementwereld: 'Outside the box, that's where the magic happens'.
Comfortzones zijn er niet voor niets, en soms is het juist goed er in te verblijven.


15 |    
Fly fly Butterfly   
Bioplastic, steen en epoxy | groep van 2 en 1 enkele.


16 |
Fly fly Butterfly
Bioplastic, steen en epoxy | groep van 2, open vleugels
.

Fly Fly Butterfly is onderdeel van een project waarvoor ik van de Vlinderstichting honderden vlinders ontvang. De vlinders zijn een natuurlijke dood gestorven. Ze hebben gediend op de kweek­afdeling, waar hun eitjes benut werden t.b.v. lesmateriaal, om kinderen op scholen te leren over rupsen en vlinders. Een koolwitje leeft gemiddeld 2 weken.


17 |    
Seeds (Judaspenning)
Bioplastic, papier en steen | getekend met 3D-pen | 1 van 3 | € 480,- 

"Everything that exists is in a manner the seed of that which will be." Marcus Aurelius
De Judaspenning dankt zijn naam aan de zaaddoosjes die op penningen lijken. Volgens volkslegenden liet Judas toen hij zich verhing de zilverstukken die hij had gekregen voor zijn verraad onder zijn galg vallen. Daaruit groeide de Judaspenning.
Bekijk hier ook de rest van de struik.


18 |
Klein Sprookje
Mixed media met print, epoxy, krijt en verf | 20 x 20 cm. | in witte baklijst | € 185,-



19 |
Worship  
Gips (mariabeeld), klei (kabouter) | 45 x 15 x 14 cm. | (verkocht)

Mooi in het onderwerp 'on]geloof' past het al eerder gemaakt werk ‘Worship’. Het is gemaakt vanuit een gevoel van curiositeit omtrent heiligenbeelden die fungeren als een soort vooruitgeschoven post van het hogere, het voor mensen on(be)grijpbare.
De kabouter vertegenwoordigt voor mij hetzelfde als het Christuskind: een creatie waaraan bepaalde krachten (kunnen) worden toegeschreven.
De met mysterie omhulde duistere wijze van conceptie staat bovendien toe elk soort zuigeling te verwachten.
Maria is op haar beurt gezichtsloos. Mijn kritiek op haar rol is dat zij altijd een dienende figuur zonder duidelijke eigen identiteit is gebleven. Zij is uitsluitend draagster van de 'vrucht in haar schoot’. Een rol die binnen de katholieke kerk, maar ook binnen andere religieuze gemeenschappen, voor de meeste vrouwen was en is weggelegd.
21 |
Pool of Fear, april 2020
Bioplastic en spuugbakje | getekend met 3D-pen | € 680,-

Ik heb mijn angst voor Corona van me af getekend in deze 3D pen tekening.
Bij een 3D pen wordt plastic verhit tot ± 190 graden. Hierdoor smelt het materiaal voor korte tijd en is het bewerkbaar.
Bekijk dit werk
hier beter.


22 |
Bosom
digitale fotografie bewerkt, afwerking met epoxy. | 50 x 50 cm. | opl 10
20 |
Mixed media met gepoft papier | in witte baklijst:

• Bloemenwei | 20x30 cm. | € 325,-
• Maan | 20x30 cm. | € 325,-
• Landschapje | 20x20 cm. | € 185,-

Elke witte stip is ontstaan in een kleine explosie (gepoft).


9 |
Red II | 120 x 80 cm. | € 1350,-
Co-productie van Simon Duijs fotografie, en Van Lieshout VI, mixed media.
Simon Duijs is GUP New Dutch Photography Talent, 2021.


23 |
Buried | 120 x 90 cm. | € 1450,-
Co-productie van Simon Duijs fotografie, en Van Lieshout VI, mixed media.
Simon Duijs is GUP New Dutch Photography Talent, 2021.



24 |     
Up there II
Foto digitaal bewerkt, beschilderd met verf, oliepastels en garen,
op canvas 120 x 80 cm. | € 1350,-


Ik was op de top van een berg, in de buurt van Maratea in het zuiden van Italië. Links stond ik aan de voet van een enorm Christusbeeld, gemaakt van wit marmer. De heilige figuur keek uit over de Tyrrheense kust, alsof hij alle kleine mieren daar beneden in de vallei zegende. Rechts naderde een dreigende storm, die alles in een diepe duisternis hulde. In Up There I en Up There II  wil ik deze mystieke ervaring laten zien, die het gevoel van onzichtbare krachten, en onze eigen nietigheid, vertegenwoordigt.



25 |
Eternal dance tweeluik
Hahnemühle fine art print, gescheurd en verlijmd op dibond | 2 x 30 x 20 cm. | opl. 3 | € 380,-

• Witje en Zwart Witje / Peace
• (w)hole
• Path

25 |
Eternal dance
Kunstschrift, 24 pag's 170 grs. gerecycled papier
| € 18,50

26 | 
Vijvertje 2021 |
Foto met kleurbewerking | Hahnemühle fine art print (100% katoen, 308 g/m2) | 40 x 30 cm. | in zwarte baklijst | opl. 5 | € 385,-
Een foto tijdens een reis door mijn tuin. Bekijk hier meer vijvertjes.
27 |
Ground | Fotomontage | Hahnemühle fine art print in zwarte baklijst | 30 x 20 cm. | opl. 5 | € 285,-


28 |
Fields | Fotomontage | Hahnemühle fine art print in zwarte baklijst | 30 x 20 cm. | opl. 5 | € 285,-

Op zondag was er om 14:00 uur een aansluitende Creatieve Schrijfwandeling
Geloof jij (nog) in sprookjes? Geloof jij dat je met kunst kunt praten, dat je woorden kunt vinden voor wat beweegt en klinkt? Laat je verrassen door wat je tegenkomt tijdens een creatieve schrijfwandeling op zondag 29 augustus van 14 tot 16 uur. Ervaren schrijfdocenten Wilma Eras en Manon Emons begeleiden de wandeling.
Kosten € 15. Aanmelden via manon@emonszaak.nl
Bartholomeuskerkje 
Het Bartholomeuskerkje uit 1286 is een uniek historisch monument in het hart van het dorp Beek, tegen de bosrijke heuvelrug bij Nijmegen. Het kerkje is in loop der eeuwen gebruikt voor religieuze diensten van verschillende geloofsovertuigingen.
Bartholomeuskerkje Beek
zaterdag 28 & zondag 29 augustus 2021
11.30-17.30 uur

Expositie gemist?
Op de hoogte blijven van mijn exposities? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief. Die verschijnt zo'n vier keer per jaar en je kan je elk moment weer afmelden.