Bloesemblaadjes studie #9
Bloesemblaadjes studie #47
Bloesemblaadjes studie #42
Bloesemblaadjes studie #45
Bloesemblaadjes studie #34
vergankelijkheid
Soms neemt een kunstwerk zelf je mee op een onverwachtse tocht.
Dat gebeurde bij mij bij ‘Bloesem’.
Dat gebeurde bij mij bij ‘Bloesem’.
In 2015 bezocht ik Japan om daar het feest van de Sakura mee te maken. De bloeiende kersenbloesem in Japan is een metafoor voor de vergankelijkheid van het leven:
“The blooming period of cherry blossoms are short, leading to an instantaneous flourish and sudden death. In the Japanese culture, the flower serves as a reminder of mortality and humanity knowing that the life of a human being can end anytime just like the flower. The cherry blossom exemplifies this human condition, making people realize that life is short and that they should live it well”.
“The blooming period of cherry blossoms are short, leading to an instantaneous flourish and sudden death. In the Japanese culture, the flower serves as a reminder of mortality and humanity knowing that the life of a human being can end anytime just like the flower. The cherry blossom exemplifies this human condition, making people realize that life is short and that they should live it well”.
Bloesem was een van de beelden uit mijn "Bloesemblaadjes-studie", die ik naar aanleiding van deze reis maakte. Oorsprong is een foto van een stoep die bezaaid is met neergedwarrelde bloemblaadjes. Door stroken in kleur te wijzigen, ontstaat een print als op een Kimono.
Eén beeld uit die serie heb ik vergroot laten afdrukken op prachtig ruw papier van Hahnemühle, bestaand uit 100% katoen.
Eén beeld uit die serie heb ik vergroot laten afdrukken op prachtig ruw papier van Hahnemühle, bestaand uit 100% katoen.
In april 2018 lag mijn moeder in het ziekenhuis. Ze was ernstig ziek, ik was bezorgd en zag het somber in.
Voor het ziekenhuis stond een boom in bloesem. En elke dag verzamelden zich er meer blaadjes onder. Dezelfde ronde, witroze blaadjes als op mijn foto-afdruk.
Voor het ziekenhuis stond een boom in bloesem. En elke dag verzamelden zich er meer blaadjes onder. Dezelfde ronde, witroze blaadjes als op mijn foto-afdruk.
Op een vroege zaterdagmiddag kwam ik thuis van een bezoek aan mijn moeder. Ik had mijn zakken gevuld met de fragiele blaadjes en ging meteen aan de slag. Met water plakte ik ze op melkwit bakpapier en daarvan maakte ik een collage op de fotoprint. Toen alles droog was heb ik het vastgelijmd en in epoxy gegoten. Tien uur nadat ik uit het ziekenhuis vertrok was het werk klaar.
Ik was verrukt over het resultaat! Er zat een enorme transparante gelaagdheid in; een prachtige en hemelse diepte. Wolken van roze en wit, waar de Japanse stoeptegels in flarden nog doorheen schenen.
Blij over wat ik gemaakt had ging ik bijna zwevend naar bed. Snel maakte ik nog even een fotootje met mijn telefoon …
Blij over wat ik gemaakt had ging ik bijna zwevend naar bed. Snel maakte ik nog even een fotootje met mijn telefoon …
Toen ik de volgende ochtend beneden kwam, wachtte me een onaangename verrassing. Overnight waren alle tere, lichte blaadjes … bruin gekleurd.
In mijn enthousiasme was ik de werkelijke betekenis van de lentebloesem uit het oog verloren.
In mijn enthousiasme was ik de werkelijke betekenis van de lentebloesem uit het oog verloren.
Geniet ervan zolang het kan…
Dit werk is ook opgenomen in Sargasso's Kunst Op Zondag op 30-12-2018.
in 2021 heb ik het werk opnieuw onder de loep genomen en doormidden gezaagd, om een betere compositie te verkrijgen. Het werk is te zien op mijn expositie 'ongeloof', augustus 2021.